Gazdaság
Az élelmiszeripar stratégiai ágazat
MTI/FM Kép: FM
2017. szeptember 14.

A tárca egyik fontos célkitűzése, hogy a magyar családok asztalára egészséges, biztonságos, kiváló minőségű, lehetőleg minél több magyar élelmiszer kerüljön – hangsúlyozta Zsigó Róbert a Földművelésügyi Minisztérium (FM) élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára a XII. Coop Rally beharangozó sajtótájékoztatóján. Hozzátette: éppen ezért támogatja az FM a kezdeményezést.

Zsigó Róbert felhívta a figyelmet: Magyarország kormánya az élelmiszeripart stratégiai ágazatnak tekinti. Ezért a szektor fejlesztésének érdekében több fontos intézkedést is tett. Példaként említette, hogy 2015 májusában a kormány elfogadta „Magyarország közép- és hosszú távú élelmiszeripari fejlesztési stratégiáját”, amelyben kijelölte az előrelépés, a fejlesztés irányait. Emellett a Magyarország újraiparosítását célzó „Irinyi tervben” a hét kiemelt ágazat közé sorolta az élelmiszeripart, számottevő forrást rendelve annak fejlesztéséhez.

Az államtitkár jelezte: a feldolgozóipari ágazaton belül az élelmiszeripar – mintegy 3120 milliárdos kibocsátásával – egymaga 15 százalékot tesz ki; így a második legfontosabb pozíciót tölti be a 12 feldolgozóipari ágazat között. Ennek alapján – az élelmiszeripar hosszú távú eredményes működése érdekében – a kormány 300 milliárd forintot irányzott elő az ágazat fejlesztésére és versenyképességének javítására. A rendelkezésünkre álló információk alapján 2014 óta az élelmiszeripari kötődésű vállalatok 65,6 milliárd forint támogatásban részesültek – mondta az agrártárca államtitkára.

Feldman Zsolt, az FM agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkára pedig arról beszélt: a lehető legszélesebb körben kell megismertetni a jó minőségű magyar élelmiszert előállító vállalkozásokat a magyar emberekkel, a Coop Rally pedig ezt szolgája; a megismertetést és a piacbővítést. Ez azért is fontos, mert ma Magyarországon az élelmiszer-kiskereskedelem piaca mintegy 2600-2700 milliárd forint – ez a magyar kiskereskedelmi piac valamivel több, mint a negyede –, így nem mindegy, hogy „ebből a tortából” a magyar vállalkozások milyen arányban részesülnek.

Fotó: FM

A Coop Hungary Zrt. vezérigazgatója Tóth Géza a sajtótájékoztatón elmondta: több mint 10 milliárd forinttal nőtt a Coop csoport árbevétele tavaly, és elérte az 582 milliárd forintot. A Coop üzletlánc 1580 magyar településen mintegy 2700 boltban 1,5 millió vásárló frissáruval való ellátásáról gondoskodik. A cégcsoportnál több mint 30 ezren dolgoznak. A Coop csoport működése 700 magyar kis- és középvállalkozás biztos megélhetését jelenti; továbbá 3000 magyar beszállító is partnere.

Hozzátette: a cégcsoport 95 ezer magyar terméket forgalmaz, ez a teljes választék mintegy 80 százaléka; a több mint 800 saját márkás termék 90 százaléka magyar előállítású. A Magyarországon működő kiskereskedelmi láncok között a Coop csoport 58,8 százalékos részesedést ért el a gyorsan forgó áruk (FMCG) piacán. A cégcsoportnál az idén az árbevétel 2-5 százalékos növekedésére számítanak – mondta a vezérigazgató.

Pekó László, a Coop Hungary Zrt. igazgatóságának elnöke a társadalmi felelősségvállalás fontosságát emelte ki: a magyar olimpiai csapat támogatását, a rászoruló gyerekek segítését, valamint a Coop Rallyt, amely a minőségi magyar élelmiszerek még ismertebbé tételét tűzte zászlajára. Elmondta: az idei Coop Rallyn mintegy 300 résztvevő 100 autóval 9 céget keres fel; közben megtesz 735 kilométert az északkelet-magyarországi régiókban, Albertirsától Szikszón át Mátészalkáig.

Következő adásunk
A Pest Megyei Kormányhivatal rádiós híradója
Ezt követő adásaink