Közigazgatás
Hogyan fejleszthető tovább az ügysegédi rendszer?
OPH Kép: pixabay.com
2018. január 3.

A Szolgáltató Kormányhivatal Modell és Stratégia mentén több munkacsoport alakult Jász-Nagykun-Szolnok megyében. A munkacsoport feladatai tavaly lezárultak, elkezdődik a visszamérés, amelyek alapján új célok kerülnek kialakításra – mondta Vári-Nagy Judit, a Jászapáti Járási Hivatal vezetője a Rádió Orienten.

2015-ben a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal közreműködött a Szolgáltató Kormányhivatal Modell megalkotásában. Ennek során kidolgozásra került a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Szolgáltatói Stratégiája 2015-2017. megnevezésű dokumentum.

A Szolgáltató Kormányhivatal című projekt, ügysegédi almunkacsoportjának vezetője hangsúlyozta, hogy a cselekvési program több célt határozott meg, kiemelt elvárás volt, hogy az ügysegédi hálózat az ügysegédeket egy megyei támogató munkacsoport által segítse a jövőben.

Mi a célja az ügysegédi munkacsoport működésének?

Minden járásban működik ügysegédi rendszer, azonban a működés több szempontból nem egységes, teljesítményüket nem mérik, és nem eléggé ismert az állampolgárok körében tevékenységi körük. Ezért megyei szintű támogató munkacsoport jött létre, amelynek célja járási hivatali szinten az ügysegédi feladatkör ellátásával szemben támasztott hatékonyság, hatásosság és eredményesség értékelése az érdekhordozói elvárások szempontjából.

Milyen feladatok kerültek meghatározásra?

Ügysegédi feladatkör meghatározása és hatásköri lista kidolgozása.

Érdekhordozói csoportok és elvárásaik meghatározása.

Eredményességet mérő (hatásosság és hatékonyság) mutatószámrendszer meghatározása.

Empirikus vizsgálat a megye 9 járásában, ezen belül a települési ügysegédi hálózatszemélyi, tárgyi feltételeinek, ellátott feladataik felmérése, összegzése.

Elégedettségmérés azon önkormányzatoknál, ahol települési ügysegéd van jelen.

A működő ügysegédi rendszer és az elvárások összehasonlítása, következtetések levonása, fejlesztő cselekvések meghatározása.

Értékelési módszertan kidolgozása az ügysegédi feladatok eredményességének mérésére.

Jász-Nagykun – Szolnok megye 78 településéből 54 településen (70 %) 33 fő ügysegéd által ellátott lakosságszám 97.954 fő, amely a megye lakosságának 25 százaléka. A korfa szerint 82 százalékuk 26-55 év közötti állami tisztviselő, az ügysegédek 63 százaléka 5 év feletti közigazgatási gyakorlattal rendelkezik. Az ügysegédek 30 százaléka a kezdetektől látja el a feladatot.

Vári-Nagy Judit hangsúlyozta, a stratégiai munkacsoporton belüli egyeztetések során körvonalazódott az empirikus vizsgálat szükségessége a megye 9 járásában, ezen belül a települési ügysegédi hálózatszemélyi, tárgyi feltételeinek, ellátott feladataik felmérése, összegzése. Mint mondta, az összegzés megyei szinten tartalmazza a járásokban mért adatokat, amelyből látható, hogy a kilenc járásban működő ügysegédi rendszer nem egységes. Az ügysegédek nem ugyanazon feladatokat végzik, nem mért a munkájuk, nem eléggé ismert a település lakossága körében a tevékenységi körük.

A megyei szinten megvalósuló egységes ügysegédi rendszer működésének modellje azonban alkalmas lehet országos szintű alkalmazásra

– hívta fel a figyelmet a szakember.

Mint mondta, az empirikus vizsgálat eredményeiből levont következtetések új feladatok kitűzésére sarkallta az Ügysegédi almunkacsoportot. A feladattervben meghatározott feladatok kidolgozása megtörtént, a jövőben az ütemezett végrehajtás szükséges. A munkacsoport részére az empirikus mérések eredményéről és az abból eredő következtetésekből összefoglaló konzultáció keretében visszacsatolás történt – közölte a hivatalvezető.

Javaslatok a jövőre

A következő időszak tekintetében - a Szolgáltató Kormányhivatali Modellben és Stratégiában az empirikus mérés eredményeként megfogalmazottak alapján - az ügysegédi rendszer a megyei szinten működő munkacsoport alakuló ülésére, a kihelyezett tájékoztatók folyamatos aktualizálására, az ügyfélfogadási statisztikai nyomtatvány félévente történő áttekintésére és összegzésére, az ügyfélelégedettség formanyomtatvány folyamatos alkalmazására, majd szükség szerinti, de legalább éves összegzésére, valamint az önkormányzati vélemény mérésére (éves szinten, kérdőív alapján) fókuszál – zárta szavait Vári-Nagy Judit.

Következő adásunk
Téma: A Százház utcai projekt, és Belső-Erzsébetváros fejlesztései – Bajkai István alpolgármester
Ezt követő adásaink