Életmód
Hegyi rendőrök felügyelik egyes sípályákat
hirado.hu/clb.hu Kép: Pixabay
2018. február 4.

Hegyi rendőrök felügyelik a sí-„KRESZ” betartását, s büntetik a veszélyesen közlekedőket néhány alpesi ország hegyi lejtőin. Egy bizonyítottan felelőtlenségből, hősködésből bekövetkezett balesetnek komoly anyagi következménye is lehet, a biztosítók ugyanis ilyen esetben megtagadhatják a kártérítést, sőt, még az esetleg másnak okozott kárt is behajthatják a vétkesen.

Tíz pontba szedte a Nemzetközi Síszövetség (FIS) a sípályákon kötelező közlekedési rendet, amelynek betartását sípályarendőrség is ügyeli. Egyelőre főként Olaszország sípályáin jelennek meg, s ha kell, akkor büntetnek a sítalpas egyenruhások, akik főként azt figyelik, renitens viselkedéssel nem kockáztatja-e valaki a többiek és saját maga testi épségét, biztonságát.

A FIS 10 pontja:

  • 1. Odafigyelés – Légy tekintettel a többi sízőre! Ne veszélyeztess másokat a pályán!
  • 2. Megfelelő sebesség – A sítudásodnak, a terepnek és az időjárásnak megfelelő sebességgel síelj!
  • 3. Kikerülés – A hátulról jövőnek kell kikerülni az előtte haladókat.
  • 4. Előzés – Úgy előzz meg másokat, hogy közben ne zavard meg őket!
  • 5. Körülnézés – Mielőtt elindulsz a pályán, nézz alaposan körül minden irányba!
  • 6. Megállás a pályán – A pálya szélén állj meg, jól belátható helyen!
  • 7. Gyalogos közlekedés – A feljutáshoz és lesétálásához csak a pálya szélét használd!
  • 8. Táblák jelentése – Tartsd be a pályaüzemeltető által hozott szabályokat!
  • 9. Segítségnyújtás – Ha balesetet látsz, nyújts segítséget!
  • 10. Azonosítás – Mindig legyen nálad fényképes igazolvány!

Megtagadható a kártérítés

Kártérítés csak annak jár, aki nem önhibájából, például felelőtlenségből, túlzott hősködésből, erősen italos állapotban, netán bódító szerek hatása alatt sérül meg vagy másoknak okoz sérülést, így egy-egy baleset körülményeit a biztosítók is alaposan megvizsgálják.

Attól az ügyféltől meg lehet tagadni a kártérítést, aki bizonyítottan és szándékosan kockáztatta a saját és mások testi épségét, s ennek következtében okozott balesetet – mondta a CLB kommunikációs igazgatója. Németh Péter szerint ilyen esetben még a másnak okozott kárt is be lehet hajtani a vétkesen.

Ez akár milliós nagyságrend is lehet, s örülhet, ha a sérült nem akaszt a nyakába egy olyan bírósági pert, amelyben tetemes fájdalomdíjra kötelezik – tette hozzá.

A szakember hangsúlyozta, síelés közben – is – igen gyorsan összejön a több százezer forintos, sőt milliós költségekkel járó baleset, hiszen legtöbbször még egy egyszerű lábtöréses sérültet is csak helikopterrel lehet lehozni a hegyről, hogy kórházba szállítsák. Ez önmagában több százezer forint, s akkor még nem beszéltünk az orvosi kezelésről, netán műtétről és kórházi ápolásról.

Ezeket a költségeket a biztosítás fedezi. Már, ha van biztosítása a sérültnek. A biztosító ugyanis kifizet mindent, még annak a balesetnek a költségeit is, amelyet az ügyfele esetleg másnak okozott, ám utólag tüzetesen vizsgálja az esetet, és mérlegeli a kártérítés jogosságát.

Ekkor juthat olyan eredményre, hogy megtagadja a kártérítést, sőt, még azt a kárt is behajtja rajta, amit esetleg másnak okozott. Újabban egyre gyakrabban tapasztalni, hogy valaki annyira ittas állapotban vagy – ahogy a biztosítási szakma fogalmaz – bódítószer hatása alatt síel, hogy nem ura önmagának, vagy éppen kizárólag hősködésből elzárt, tiltott veszélyes lejtőkön „villogtatja tudását”, s ezzel okoz bajt – tette hozzá.

A pályarendőrség és a hegyi „KRESZ”

Igen hasznosnak tartja a hegyi rendőrök megjelenését a sípályákon Egri Katalin, a Síoktatók Magyarországi Szövetségének (SMSZ) elnöke is. Tapasztalata szerint újabban még a kezdők is felelőtlenül bátrabbak, mert úgy gondolják, minimális tudás és alig pár napos gyakorlat is elég a legmeredekebb pályákon, vagy éppen azon kívül, a veszélyes zónákban való lesikláshoz.

Sokan tapasztalt síelőként is veszélyeztetik mások nyugalmát és biztonságát. Megfékezésükre is hasznos a pályarendőrség jelenléte és a Nemzetközi Síszövetség (FIS) által összeállított közlekedési szabályzat betartatása, akár büntetéssel is.

Erre joga is van a pályarendőrségnek, s a beszámolók szerint minden, általa indokoltnak tartott esetben pénzbüntetéssel sújtja azokat, akik megszegik a rendet. Annak ellenére, hogy a hegyi „KRESZ” nem tiltja az ittas állapotban való síelést, Egri Katalin szerint azt sem ártana valamilyen módon szabályozni, mert jó néhány baleset oka az ittasság.

Minősített síiskolák

Az elnök szerint jó lenne a hazai síoktatás minőségén is javítani, hiszen a biztonság szempontjából az sem mindegy, hogy ki, milyen alapokkal indul neki egy sítúrának – mondta Egri Katalin. Az SMSZ ezért a síoktatók számára működtet négyfokozatú képzési és továbbképzési rendszert.

A szövetség a partner síiskolák képviselőivel közösen kidolgozta azt a szakmai feltételrendszert, amelynek teljesítése esetén a síiskola kérelmezheti az SMSZ által minősített síiskola tanúsítvány megszerzéséhez szükséges eljárás lefolytatását.

A minősítést már több hazai síiskola is megkapta, de sokan még előtte állnak a megméretésnek. Jó lenne, ha minden síoktatóközpont megfelelne a szövetség előírásainak, mert ez a garancia arra, hogy az ott tanulók jó alapokkal vágnak neki a hegyi síelésnek is – mondta az elnök.

Egri Katalin ezért arra biztat minden kezdőt, hogy lehetőleg olyan síiskolát válasszon, amely már megszerezte a minősítést.

Most adásban
Téma: Ősszel kiderülhet, mennyire szennyezett az Illatos úti föld – Tarnai Richard kormánymegbízott
Ezt követő adásaink