Belföld
Pünkösdkor 12. alkalommal indul Erdélybe a zarándokvonat
MÁV Magyar Államvasutak Zrt./OPh Kép: wikipedia.org
2019. március 12.

A csaknem fél kilométer hosszú „össznemzeti zarándokvonat”, a Székely gyors és a Csíksomlyó expressz utasai, idén 2019. június 7-10. között tizenkettedik alkalommal keresik fel Erdélyt, a csíksomlyói búcsút és a történelmi Magyarország 1000 éves határát.

A közlemény szerint a négy napos nemzeti program csúcspontja pünkösd szombatján az 500 ezer zarándokot vonzó csíksomlyói búcsú, a Mária-ünnep. Másnap a történelmi Magyarország ezeréves határát keresik fel – 50 ezer székely társaságában – a Székely gyors és a Csíksomlyó expressz zarándokai. A mára már kultikussá vált vonatok története 2007 őszén kezdődött. A Kárpáteurópa Utazási Iroda vezetői felismerték az erdélyi magyarok, székelyek mellett az anyaországi magyarok és a világ magyarságának ökumenikus, szent találkozójává vált, ahová százezrek zarándokolnak el. Az elsődleges vallási töltet mellett az ünnep nemzeti jellege is évről évre markánsabbá vált.

Mint írják, a székelyföldi, csíksomlyói Mária-ünnepre gyalog, szekéren, lóháton, autóval, busszal érkeztek egykoron a hívők. A vonat viszont hiányzott a közlekedési eszközök közül, holott ennek kapacitása lett volna a legnagyobb. Ráadásul jóval kényelmesebb a többinél, és többet nyújt egyszerű utazásnál: programokat lehet szervezni az étkezőkocsikban. A Kárpáteurópa Utazási Iroda ezért egyedülálló vállalkozásba kezdett. A cég képviselői 2007 őszén felkeresték a MÁV-ot, amelynek vezetői pozitívan fogadták a kezdeményezést. Több száz elkötelezett, lelkes ember, magyarok és székelyek, utazási irodások és vasúti vezetők, alkalmazottak munkájának köszönhetően 2008 pünkösdjén a szent koronás címerrel díszített – már akkor ikonikusnak tartott 017-es számú NOHAB-mozdony vezetésével indult az első zarándokvonat, a Székely gyors. A vonat 8 kocsijában 400 zarándokot vitt – Erdő Péter bíboros, prímás, esztergom–budapesti érsek áldásával – a csíksomlyói búcsúba. 1944 óta ez volt az első magyar személyvonat, amely eljutott az ezeréves határra. Ezért mondták a székelyek a szerelvény utasainak: „Késtetek, késtetek 64 évet!” !” A közlekedés előkészítése nem bizonyult egyszerűnek, nagy ellenállásba ütköztek a szervezők a román hatóságok részéről. A vonat már Szolnok irányába robogott, amikor miniszteri rendeletre (a szabadságon levő román közlekedési minisztert RMDSZ államtitkár helyettesítette), a Román Vasútközlekedési Hatóság végre kiadta a közlekedési engedélyt. A határtól kezdve a CFR hálózaton végig, a Székely gyors „K” menetben közlekedett, a közúton is rendőrségi járművek által kísérve.

Idén már 12. alkalommal érkeznek Erdélybe a zarándokvonatok. Utóbbi a Dunántúlról, Szombathelyről indul, majd Sopron, Kapuvár, Csorna, Győr, Komárom és Tatabánya érintésével érkezik Budapestre, a Keleti pályaudvarra. Itt a Csíksomlyó expresszt összekapcsolják a Székely gyorssal, majd „össznemzeti zarándokvonat”-ként halad – Szolnok és Püspökladány érintésével – Erdély felé. Idén a Szent István grafikával díszített modern 480 sorozatú Bombardier Traxx mozdony biztosítja a zarándokvonat vontatását a hazai és külföldi villamosított szakaszokon egyaránt. A nagyváradi és kolozsvári ünnepségeket követően, Kalotaszegen át érkezik a Székelyföldre, ahol Felcsíkban és Alcsíkban teszi le utasait. A zarándokok és a vonatok erdélyi fogadtatása felejthetetlen emlék.

A 2019. évi program két újdonsága: a régi magyar határról visszajövet a Csíksomlyó expressz zarándokai részt vesznek a Csíkrákoson szervezett „Pünkösdi Forgatag” nevű magyar-székely találkozón. Itt Dévai Nagy Kamilla Liszt Ferenc díjas és érdemes művész ad koncertet.

A kettéváló zarándokvonat másik fele, a Székely gyors az 1000 éves határtól Alcsíkba, Csíkszentsimonba zakatol, ahol Böjte Csaba ferences testvérnek, a vonatok fővédnökének átadják az árvái javára a zarándokvonaton gyűjtött adományokat. A program kora este lovasbemutatóval, az Igazi Csíki sör kóstolásával és Dévai Nagy Kamilla Liszt Ferenc díjas és érdemes művész koncertjével zárul.

A két vonaton évente kb. 1100-an utaznak. A zarándokvonat 2-3 mozdonyvezetővel közlekedik, a szerelvényen 14 idegenvezető, ugyanennyi utaskísérő, 3 fős zenekar, 8-10 felszolgáló, 2 szakács, a MÁV-START 2 munkatársa és 3 utazási irodai vezető gondoskodik az utasokról. Székelyföldön a falvakban 8-10 szállásszervező és kb. 200 falusi házigazda várja a vendégeket. A zarándokvonaton egy-egy római katolikus és református lelkivezető várja a híveket. A vonat fővédnöke Böjte Csaba ferences testvér árvaházai javára a vonaton gyűjtést szerveznek.

A Székely gyors és a Csíksomlyó expressz zarándokvonatok 2008 óta több mint 27 ezer kilométert tettek meg Magyarországon és Erdélyben. Több mint 12 ezer zarándokot vittek el a csíksomlyói búcsúra és Gyimesbükkre, a történelmi Magyarország ezeréves határára. Az induló „össznemzeti zarándokvonat” szerelvénye csaknem fél kilométer hosszú, ezért még a Keleti pályaudvar csarnokából is messze kiér az eleje. A vonatokon utaztak már püspökök, politikusok, képviselők, sportolók. A tejesség igénye nélkül – a politikusokat itt most nem említve – Buzánszky Jenő, az Aranycsapat hátvédje, Papp Lajos szívsebész, Kiss-Rigó László római katolikus püspök, Tőkés László református püspök, Szabó Sándor, az Amerikai Magyar Református Egyház püspöke és még sok más ismert személyiség is a zarándokvonatok vendége volt. Az „össznemzeti zarándokvonat” utasai nemcsak Magyarországról, hanem a világ minden tájáról – Amerikától Ausztráliáig, Németországtól Norvégiáig – érkeznek Erdélybe és 20-30 százalékuk csaknem minden évben visszatér.

Most adásban
Téma: A XXI. század innovációs kihívásai és az azokra adható nemzeti válaszok – Szigeti Ádám innovációért felelős államtitkár, Innovációs és Technológiai Minisztérium Tudás- és Innováció-menedzsmentért Felelős Államtitkárság
Ezt követő adásaink