Belföld
Mennyire befolyásolnak a közösségi médiumok?
hirado.hu Kép: Reuters
2019. április 13.

A Századvég Alapítvány január és március között végzett közvélemény-kutatásából kiderül, hogy a válaszadók csaknem kétharmada szerint elfogadhatatlan, hogy ezek a fórumok saját politikai nézeteik alapján törölnek felhasználói tartalmakat. A felmérés készítői megvizsgálták a politikai korrektség kérdését is a kontinensen: az uniós polgárok több mint felének, átlagban 56 százalékának okoz gondot.

Negyedik alkalommal készítette el a Századvég a Project28 elnevezésű kutatását, amelynek keretein belül már kiterjedtebb körben vizsgálták a megadott témát – mondta ifjabb Lomnici Zoltán, a közrádió Ütköző című műsorában.

A Századvég elemzője, alkotmányjogász elmondta, az elemzés idén először kitér a szólásszabadság, a cenzúra és a közösségi médiumok kérdéskörére is, tekintettel arra, hogy az egyes ideológiai-politikai beállítottságú tartalmak, illetve a tartalmak megosztói hátrányos megkülönböztetésben részesülhetnek a közösségi médiumok részéről – magyarázta.

Hozzátette: a fórumok, applikációk az elején egyfajta kapcsolattartási platformként jelentek meg, de mára már messze kinőtték magukat, akár milliárdos nagyságú felhasználói körről beszélhetünk.

Lesújtó adatok

A műsorban felvetődött a kérdés, hogy a vizsgálat csak a Facebookra terjedt-e ki, vagy más közösségi oldalt is vizsgáltak? Az alkotmányjogász erre reagálva elmondta, a vizsgálat kifejezetten a Facebookra terjedt ki, de tudomásuk szerint több más közösségi platformot, így például az Instagram fényképmegosztó oldalt is megvásárolta. Mint mondta, nem feltétlenül az a lényeg, hogy a vállalati átfedéseket vagy az esetlegesen fellelhető kartellezési gyanút megvizsgálják.

A közvélemény-kutatások alapján az a tapasztalat, hogy a bizalom terén az Európai Unióban megkérdezettek 54 százaléka válaszolt úgy, hogy egyáltalán nem bízik meg a közösségi médiumokban, míg csupán nyolc százalék az, aki feltétlenül megbízik – magyarázta ifjabb Lomnici Zoltán.

Tartalmakat korlátoznak, adatokat lopnak?

A Facebook részéről tulajdonképpen egy globális hatalomkoncentrációt tapasztalhatunk, hiszen a közösségi médiumok javát uralni akarja és tudja is. Nemcsak tartalmi kérdésekben, de az adatokkal való esetleges visszaélésekkel kapcsolatban is többször előtérbe került már a téma – emlékeztettek a közrádióban.

Ameddig a 20. századot az olaj határozta meg, addig a 21. századról úgy beszélnek, amelyben az adat és az információ számít a legnagyobb kereskedelmi előnynek – fogalmazott Kiszelly Zoltán politológus, a XXI. Század Intézet regionális igazgatója.

A kereskedelmi marketing rendkívül nagy ütemben fejlődött,

így például ha egy vásárló hűségkártyát igényel vagy regisztrál egy közösségi oldalon, akkor azzal nagyon sok mindenhez hozzájárul. A megszerzett adatokat a cégek áruba bocsátják, így szinte bárkiről meg lehet tudni majd azt, hogy vajon van-e autója, tart-e kisállatot és hasonló adatokat – magyarázta Kiszelly.

A kampányban is szűrhetik az információkat

Május végén európai parlamenti választások lesznek, kérdés, hogy számíthatunk-e a kampányidőszakban a közösségi médiumok részéről erőteljes szűrésekre és korlátozásokra. Ifjabb Lomnici Zoltán emlékeztetett: a közvélemény-kutatásból kiderült, a válaszadók húsz százaléka tartja inkább elfogadhatónak, 64 százalék pedig inkább nem elfogadhatónak azt, hogyha a közösségi médiumokról valamely tartalmat vagy felhasználót törölnek.

Hozzátette: Magyarországon körülbelül csak 12 százalék tartja nem elfogadhatónak ezt a fajta törlést. Az alkotmányjogász szerint a bevándorlásellenes és bevándorláspárti vélemények közötti szelekció erőteljesen tapasztalható.

A Project28 keretében a Századvég megvizsgálta a politikai korrektség kérdését is a kontinensen – közölte az alapítvány. Uniós átlagban a válaszadók több mint felének (56 százaléka) okoz gondot a píszi. Magyarországon és az Egyesült Királyságban ez az arány magasabb, a megkérdezettek kétharmada gondolja így, míg például Franciaországban uniós átlag alatt, csak 53 százalék érzi károsnak a politikai korrektség elvárását.

Most adásban
Téma: Dreher Sörgyár jelene és múltja – Szabó Ibolya vállalati kapcsolatért felelős, Dreher Sörgyárak Zrt.
Ezt követő adásaink