Belföld
Újabb ingyenes töltők várják az elektromos autósokat Erzsébetvárosban
OPH Kép: pixabay.com
2019. szeptember 3.

Új elektromos töltőállomásokat telepítettek a főváros VII. kerületébe. A közel egy hónapja tesztüzemben működő öt töltőpontot ingyen használhatják az erzsébetvárosiak a Bajza utca 3., Sajó utca 1., Wesselényi utca 7., illetve 56., valamint a Kertész utca 3. szám alatt. Ez utóbbi egy nagy teljesítményű villámtöltő - emelte ki a Rádió Orienten Ungár János, a kivitelezést végző cég ügyvezető igazgatója.

A töltőállomások az önkormányzat beruházásai keretében és a kormány támogatásával valósulhattak meg. A kivitelezés jelentősebb részét állami forrás biztosította, amelynek a hátterében a szén-dioxid-kvóta eladásából származó zöldgazdaság-fejlesztési program áll – ismertette Ungár János, aki emlékeztetett: a kormány korábban hirdetett pályázatot a 15 ezer lélekszám fölötti településeknek és önkormányzatoknak.

A szakember elmondta, hogy az elektromos járművek esetében a töltési idő nagyon különböző lehet, befolyásolja azt az autók akkumulátorkapacitása, és persze az is, hogy mennyire van lemerülve. Jellemzően

ötven kilométernyi hatótávolságot lehet tölteni egy óra alatt,

de a mai technológia csúcsán lévő berendezések akár 800-1000 kilométernyi hatótávolság feltöltésére is alkalmasak.

Maga a töltés egyre értékesebb szolgáltatássá válik, és mivel az infrastruktúra viszonylag drága, ezért mind az üzemeltetőnek, mind a jármű tulajdonosának – ahogy kialakulnak a piaci viszonyok – az lesz az érdeke, hogy csak a töltés idejéig tartózkodjon a töltőállomáson – mutatott rá a cégvezető. A szabályozás szerint nem elektromos autóval nem lehet várakozni ezeken a helyeken, és ennek biztosítása érdekében egy innovatív megoldást is telepítettek. Minden parkolóhelyen van egy szenzor, amely érzékeli, hogy áll-e ott autó, és történik-e töltés, és ezt az információt eljuttatja a diszpécserközpontba. Jelenleg már folyi annak kidolgozása, hogy az illetéktelen parkolást hogyan lehet szankcionálni.

Az ingyenesség csak a töltés idejére vonatkozik,

míg bárhol máshol a városban korlátlan az ingyenes parkolás lehetősége a tisztán elektromos autókra. A KRESZ szerint is tilos várakozni ezeken a parkolóhelyeken, kivéve a jármű töltési idejét. Hosszú távon nyilván az a cél, hogy ezeket a töltőállomásokat bárki használhassa – de mivel ez egy szolgáltatás, amely mögött komoly beruházás és üzemeltetési háttér áll – ellenszolgáltatás fejében.

Az elektromobilitás együtt jár a digitalizációval, és nemcsak a járművek, hanem a kapcsolódó szolgáltatások tekintetében is – emelte ki a Rádió Orient vendége, hozzátéve: jó néhány szolgáltató működtet már olyan típusú

térképeket, amelyek megmutatják a töltőállomások a helyét.

Az applikációk azt is meg tudják adni, hogy az adott állomás szabad-e, üzemben van-e. A fizetés, az elszámolás is mobiltechnológián keresztül történik, ezért ezeken az állomásokon nincsenek pénzes vagy kártyás fizetési lehetőségek.

Hosszú távon az elektromos hajtástechnológia át fogja venni a belső égésű motorok a helyét. Az igaz, hogy egy ilyen jármű megvásárlása többe kerül, ugyanakkor az üzemeltetése jelentős megtakarításokkal jár – mutatott rá Ungár János. Mint fogalmazott: mindenkinek érdemes kiszámolnia, hogy adott mobilitási szokás mellett megéri-e elektromos autót vásárolnia. A díjtalan parkolás nagy előny, hiszen ez havi szinten több tízezer forintot jelenthet. Emellett az üzemanyag-megtakarítás is nagyon jelentős, például 100 kilométer megtétele negyedébe-ötödébe kerül, mint hagyományos üzemű járművel, és sokkal kevesebb szervizigénye van egy elektromos autónak. Ha ezeket a tényezőket mind összeadjuk, akkor

nyilvánvaló, hogy annak, aki sokat használja a járművét, jobban megéri elektromos autóval közlekedni.

Gyakori kérdésként vetődik fel, hogy mi van akkor, ha valaki nagyon hosszú távra szeretne menni. A statisztikai adatok szerint általában 30-40 kilométert közlekedik naponta egy átlagos autós, kevesen mennek napi 300-400 kilométernél többet, és körülbelül ennyi ma a technológiai határ egy töltéssel. Egyre közelebb vagyunk ahhoz, hogy ne jelentsen kompromisszumot az elektromos autó használata, és egyre több mindenki számára lesz valós alternatíva az elektromos közlekedés. Nemcsak a járművek, hanem a töltőállomások is folyamatosan fejlődnek, az autópályák mentén már vannak olyanok, amelyekkel 10-20 perc alatt 300 kilométernyi hatótávolságot lehet tölteni az autóba. Az úgynevezett hatótávfrász egyre inkább eltűnik a technológiai oldalon, és ez a tendencia figyelhető meg a tulajdonosok esetében is. Az elektromos autóra való átálláshoz, az előnyök megtapasztalásához idő kell, ugyanúgy, ahogy rácsodálkoztunk a mobiltelefonokra kezdetben, mára pedig már a legtermészetesebb dolog mindenkinek – mondta el Ungár János.

Téma: Elektromos töltőállomásokat adnak át Erzsébetvárosban
Vendég: Ungár János elnök, Elektromobilitás Szövetség
A műsort vezeti: Adorján András
01:13 Egy hónapja tesztüzemben működnek az állomások
04:12 Mennyi ideig tarta a töltés és mennyi ideig lehet parkolni?
10:26 Megéri-e az elektromos autók üzemeltetése?
13:26 Mekkora távolságokra lehet eljutni elektromos autókkal?
Most adásban
Téma: Felújítások a Gyöngyike Óvodában és Bölcsődében – D. Kovács Róbert Antal polgármester, Gerőcsné Végh Éva, Mátyusné Szabó Beáta
Ezt követő adásaink