Életmód
Hogyan keresünk állást 2020-ban?
Profession.hu Kép: Pixabay
2020. február 12.

Mennyi időt töltünk kereséssel, jellemzően mely napokon és milyen napszakban válogatunk a munkalehetőségek között? Mikor jelentkezünk rájuk, és vajon milyen eszközről tesszük ezt? A Profession.hu friss felmérésének adataiból kiderül.

Ahogyan a hírolvasás, a szállásfoglalás vagy éppen a társkeresés, úgy az álláskeresés is egyre inkább mobilon zajlik manapság. Magyarország vezető állásportáljának felmérése szerint a magyar internetezők 74 százaléka keres munkát mobiltelefonon, és 77 százaléka számítógépen. Bár a két csoport között jelentős az átfedés, az elmúlt három év adatait vizsgálva a trend egyértelmű: az okoseszközök térnyerése ezen a területen is látványos. A mobilon állást keresők aránya az elmúlt három évben 8 százalékkal emelkedett, ezzel szemben az erre a célra számítógépet használók 19 százalékkal lettek kevesebben.

Mennyit? Mikor? Miért?

Ha valaki azt gondolná, az álláskeresők hosszasan böngésznek az ajánlatok között, az nagyot téved. Felgyorsult világunkban egy átlagos jelentkező egy nap nem tölt 15 percnél többet ezzel a tevékenységgel. Jellemző, hogy reggel otthon, vagy út közben gyorsan átfutják az álláshírleveleket, este vagy hétvégén aztán részletesebben átnézik a szimpatikus találatokat. De akadtak olyan típusú emberek is, akik a munkahelyükön nyíltan nézelődtek az állásportálon: monoton feladatok között kikapcsolódásként, vagy ebéd utáni sziesztaként böngésztek új kihívásokat keresve. Illetve előfordult, hogy akkor fogtak állások közötti válogatásba, amikor sérelem érte őket a munkahelyükön.

A kutatók összefüggést találtak az álláskeresési kedv, a hét napjai és az általános munkahelyi hangulat között is. Az emberek általában hét elején még komolyabban gondolják, hogy megváltoztatják az életüket, ilyenkor keresnek a legaktívabban munkát. Hétvége felé a helyzetet egyre rózsásabbnak ítélik, így egyre csökken az igényük az azonnali váltásra, így csökken az álláskeresési kedv.

Hogyan?

A Profession.hu látogatóinak 65 százaléka mobiltelefonról érkezik, ám a jelentkezések 69 százalékát egyelőre még hagyományos eszközökről küldik el a pályázók. De egyre többen adják le jelentkezésüket okostelefonjukon keresztül: a tavaly év eleji 30 százalékról év végére 35 százalékra nőtt arányuk.

De mitől függ, hogy laptopról vagy mobilról jelentkezünk? A válaszadók között volt, aki azt mondta, hogy megfontoltan szeret dönteni, és úgy érzi, ezt a laptopja előtt jobban meg tudja tenni. Más bonyolultnak gondolja a fájlok csatolását okostelefonról, vagy éppen fél, hogy ha véletlenül valamit rosszul csinál a mobilos felületen, örökre elvágja magát az álommunkahelye előtt. Aki viszont a mobilos jelentkezés mellett teszi le a voksát, az éppen a dolog rugalmasságával, könnyen rutinná váló mivoltával, egyszerűségével, gyorsaságával indokolja választását. De olyan válaszadó is volt, akinek egyszerűen nincs is más erre a célra alkalmas eszköze otthon, mint az okostelefonja.

„Kutatásunkban azt vizsgáltuk, hogy az álláskeresés során használt eszközök mennyire működnek együtt, azaz kiegészítik-e egymást, vagy éppen egymás vetélytársai-e a mobileszközök és a számítógépek. Kiderült, hogy azt, hogy milyen eszközöket használ valaki álláskeresésre, valójában az aktuális élethelyzete dönti el. Ezen használati utak és helyzetek megismerése segíti a munkánkat abban, hogy a munkavállalókat minél hatékonyabban érjük el a számukra releváns tartalmakkal, állásokkal” – mondta el a kutatás hátteréről Dencső Blanka, a Profession.hu piackutatási szakértője.


A kutatás 2019-ben zajlott a Profession.hu megbízásából. Egy kvantitatív és egy kvalitatív részt foglalt magába. A kvalitatív kutatás egy új, innovatív módszertan alapján, a mobiletnográfia módszerével készült, ami azt jelenti, hogy öt napon keresztül mobilon keresztül folyamatos kapcsolatban voltak a kutatók a vizsgálat résztvevőivel, akik rögzítették, hogy milyen benyomások, tapasztalatok, helyzetek érintik őket meg az álláskeresés során. A kvantitatív részben a megkérdezettek köre a 18-59 éves internetezők, akik kerestek állást az interneten az elmúlt egy évben. A kvantitatív szakaszt 1000 fős mintán, a kvalitatív részt 40 fős mintán végezték el.

Most adásban
Téma: Építésgazdasági stratégia – Nagy Gyula elnök, Magyar Mérnöki Kamara, Kun Gábor elnök, Magyar Mérnöki Kamara Elektrotechnikai és Épületvillamossági Tagozat és Szántó László elnök, Magyar Mérnöki Kamara Tartószerkezeti Tagozat
Ezt követő adásaink