Belföld
Tűzoltó Skanzen a város szívében
OPH Kép: OPH
2021. május 20.

A Tűzoltó Skanzen, azaz a Katasztrófavédelem Központi Múzeumának szabadtéri látványraktára 2020 folyamán nyílt meg az újpesti tűzoltólaktanya udvarán. A kiállítást Béres Ferenc, az újpesti tűzoltó-parancsnokság vezetője mutatta be, s a beszélgetés során kiderült az is, az Európában egyedülálló, hogy csak olyan tűzoltójárművek vannak kiállítva, amelyeket az ország maga gyártott.

A skanzen gondolata két és fél évvel ezelőtt vetődött – mondta el az OrientPressnek Béres Ferenc. Mint felidézte, számos alkalommal fordult meg a központi múzeum raktárában, és egyre inkább úgy érezte, hogy az ott tárolt járműveket meg kellene mutatni mindenkinek, közkinccsé kellene tenni, hiszen azokat a múzeum igazgatóján kívül csak néhány ember láthatta így. A laktanya mellett volt egy kihasználatlan teniszpálya, az ötlet pedig az volt, hogy Európában egyedülállóan létrehozzanak egy olyan tárlatot, ahol csak olyan tűzoltójárművek vannak kiállítva, amelyeket az ország maga gyártott – folytatta. Ehhez támogatókat is keresetek, és a IV. kerületi önkormányzat teljes mértékben az ügy mellé állt. A skanzent a tűzoltók maguk építették meg, nagyon sok szabadidőt áldozva rá – emelte ki Béres Ferenc.

Fotó: OPH

A kiállításról szólva elmondta, hogy nyolc autóval találkozhat a közönség, időben az első a létraszer Rába Benz-motorral, amely motort 1918-ig gyártották. Ez egy faalvázon lévő faszerkezetű létra – magyarázta –, és összesen három darab készült belőle. Ennek különlegessége még, hogy a kormányon lehetett két karral adni a gázt. A létrát kézzel hajtották ki – tette hozzá –, és az autó ma is működőképes, „kipróbáltuk”. Időben az utolsó a legendás TÜ-11-es gépjárműfecskendő, amelyet 1982-ben gyártottak – mesélte Bene Ferenc, kiemelve, hogy az „saját lábán” érkezett Jászjákóhalmáról. Az ott élők nagy becsben tartották, a Skanzenben pedig ez lett a belépő kapu, ezen keresztül lépnek be a látogatók. Ehhez ketté kellett vágni a járművet, amit a jászjákóhalmiak azért nagyon sajnáltak – fűzte hozzá.

Fotó: OPH

A jól megközelíthető, könnyen elérhető kiállítás hamar népszerű lett, főleg a gyerekek körében – folytatta az újpesti tűzoltó-parancsnokság vezetője. Mint elmondta, mindenhova be lehet ülni, minden autóban „mindent lehet tekerni, csavarni”, osztályok érkezésekor pedig tárlatvezetéseket tart, s ilyenkor sok személyes történet is előkerül. A megnyitóra tavaly szeptemberben került sor, bár már húsvétra kész volt – idézte fel –, és a pandémia miatti novemberi zárásig több mint ötezer látogatójuk volt. Az újranyitás óta eltel két hétben pedig több mint ötszázan jöttek – jegyezte meg.

Fotó: OPH


A szabadtéri kiállítótérben azokból a nem emberi erővel működtetett tűzoltószerekből látható néhány, amelyek meghatározó jelentőségűek voltak a Magyar Tűzoltóság fejlődése szempontjából.
Az újpesti tűzoltólaktanya udvarán található skanzenben kizárólag magyar gyártású, a hazai tűzoltóság életének meghatározó járművei állnak. Tűzcsapokkal és tűzoltótömlőkkel elkerített járdán sétálható be a területet, ahol megcsodálható egy 1910-ben gyártott lóvontatta gőzfecskendő, egy 1928-as Magirus létrás tűzoltóautó, egy MÁVAG-1000-es fecskendő 1949-ből, ötvenes évekbeli Csepel gépjárműfecskendők, Ikarus gépjárműfecskendő és a legendás TÜ-11-es gépjárműfecskendő is. A skanzen kialakításakor a gyerekekre is gondoltak, a legkisebbek egy tűzoltótömlőkkel díszített labirintust is végigjárhatnak.

-